Gravearbejdet er i gang: Samsø tager snart imod den største færge nogensinde
Projektet betyder, at der for en stund igen bliver liv i den ellers meget stille havn i Kolby Kås.
Der bliver gravet, og gravet og gravet.
Man kan se det i grøfterne langs vejene, når man kører rundt på Samsø, og når man lægger vejen forbi færgelejet i Ballen, hvor tromler i hobetal står klar i et hjørne af havneområdet.
I alt otte kilometer kabler skal der til at realisere projektet, og derudover ufatteligt mange ton stål fra værftet Cemre Shipyard i Tyrkiet.
Det handler om grøn energi i røde kabler, og det handler om at bringe færgetrafikken mellem Samsø og Sjælland ind i en ny tidsalder med fokus på klimabelastningen.
Fra marts 2025 er det nemlig en helt nybygget elfærge, der kommer til at sejle mellem Ballen og Kalundborg, og det er den, der sammen med et helt identisk søsterskib er "i støbeskeen" nede på det tyrkiske værft.
Færgen er allerede døbt Tyrfing, og kendere af nordisk mytologi vil nok genkende navnet fra fortællingen om Angantyr, der ifølge sagnet blev dræbt og begravet på Samsø sammen med sit magiske sværd, Tyrfing.
Sværdet ramte efter sigende altid sit mål, når det blev svunget, det kunne ikke ruste og så kunne det i øvrigt skære igennem både sten og jern.
Den sejlende version af Tyrfing kommer kun til at skære sig igennem Kattegats bølger, men det gør den så til gengæld også med en sejltid på en time og 15 minutter og med plads til 600 passagerer og 188 biler.
- Det bliver den største færge, der nogensinde har sejlet til og fra Samsø. Desværre er byggeriet blevet lidt forsinket på grund af jordskælv i Tyrkiet, men planen er, at arbejdet nede på havnen i Ballen starter den 1. november, ligesom et tilsvarende arbejde begynder ovre i Kalundborg, siger Per Urban Olsen til TV2 Østjylland.
Han er foruden at være konservativ 2. viceborgmester på Samsø også mangeårig maskinchef på Samsølinjen, der drives af Molslinjen.
På den måde er det historisk, hvad der kommer til at ske på øen.
Kommunen stiller havn og kajkant til rådighed, mens Molslinjen selv har ansvaret og udgiften til alt det skibsspecifikke i form af broklapper, landgang til passagerer og så videre.
Som for ti år siden
Forleden kunne nysgerrige blikke se, hvordan et anden skib lagde til kaj. Ikke i Ballen, men på den anden side af øen i Kolby Kås.
Det var færgen Fynshav - tidligere kaldet Kyholm - som indtil for ti år siden sejlede fast mellem Kolby Kås og Kalundborg. Rederiet har brug for nogle testsejladser, hvor man sikrer sig, at den gamle og altså i ti år stort set ubrugte havn i Kolby Kås er klar til igen at fungere som aktiv færgehavn for en stund.
- "Kåsen" kommer til at være i brug i byggeperioden, mens Ballen ikke er tilgængelig. Det vil sige fra den 1. november frem til marts. Jeg var selv nede og se Fynshav ankomme. Der blev hvirvlet lidt slam op fra bunden, fordi der ikke har været en stor skrue i vandet længe, men ellers gik alt fint, siger Per Urban Olsen.
Fynshav/Kyholm sejler normalt mellem den lille by Fynshav på det østlige Als og Bøjden på det sydvestlige Fyn. Den har plads til 600 passagerer og knap 100 biler.
Det kommer til at tage en time og 50 minutter, når der skal sejles syd om Samsø for at komme om til Kolby Kås på vestsidden. Det er præcis den samme rute som for ti år siden, hvor det var selskabet Samsølinien - stavet med i i stedet for j - der stod for driften.
- Det var simpelthen for at lave en kortere rute mellem Samsø og Sjælland, da man i sin tid lavede havnen i Ballen, som man tog i brug i oktober 2014.
I april 2023 var repræsentanter fra Molslinjen til stede på Cemre Shipyard, da byggeriet af den nye elfærge officielt gik i gang med udskæring af den første plade stål.
Det skriver mediet Maritime Danmark.
Den totalt elektriske og dermed fossilfri Tyrfing bliver 116,8 meter lang og udstyret med autonome systemer, som gør, at den selv kan finde vej ind i havnen og lade automatisk op i løbet af bare 20 minutter.
Strømmen til ladestedet i Ballen Havn bliver trukket fra en transformatorstation i Vadstrup midt på Samsø. Øen har også en transformatorstation i Mårup på den nordlige del af øen.
Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab.
Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Molslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen og Langelandslinjen. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt.
Ruterne Aarhus-Odden, Ebeltoft-Odden og Rønne-Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
Kilde: Molslinjen.